DOOH är en digital reklam som kan fungera både säljfrämjande och som ren information. Budskapet ändras i realtid och detta ger en interaktion med allmänheten.
Företaget som använder sig av DOOH, Digital out of home, gör reklam för en vara eller tjänst, men samtidigt visar företaget upp sig och får sin logotyp och sitt sortiment känt för en stor mängd människor. DOOH kan också vara informationstavlor för buss, tåg och flyg.
DOOH har fördelen att rikta ett direkt och aktuellt budskap till folk på stan. En tågstation eller flygplats visar aktuella avgångstider på en tavla. När ändringar sker kan de lätt visas på många skärmar samtidigt. Det sparar också in på personalkostnader för värdinnor och guider, för folk läser själva vad som gäller.
DOOH i offentliga miljöer
Det har blivit mycket vanligt att ha DOOH på olika institutioner och i offentliga miljöer, varuhus och butiker. Skärmar kan finnas i en leksaksaffär, och då visar de riktad reklam mot målgruppen föräldrar. DOOH kan också finnas exempelvis i butiker och gatukök, där man visar aktuella erbjudanden.
Prisuppgifter kan snabbt ändras med DOOH och man behöver inte byta ut skyltar eller klistra på nya etiketter med prisändringar. Allt syns på skärmen och ändras i realtid. Det innebär att man alltid kan lita på den information som ges, för det är den senaste och uppdaterade versionen.
Kampanjer med DOOH
När ett tåg plötsligt blir försenat kommer informationen upp direkt, och det är en stor fördel för resenärerna. Men ofta har skärmar ett reklambudskap som är förinspelat och som visas om och om igen. Det är en kampanj precis som TV-reklamen.
Företag betalar för att synas med sin reklamfilm, och det är tidsbestämda perioder. Det är lätt att byta ut budskapen när kampanjen är slut. Digital out of home innebär att skärmarna visar ett uppdaterat material.